2011. szeptember 12., hétfő

Tejesdoboz-újrahasznosítás


Az egyik legkedvesebb munkám következik :-)
Persze, amikor kigondoltam, még nem tudtam, hogy így fog tetszeni a végeredmény mindenkinek, de éppen ez a jó a kreatív alkotásban, hogy sosem tudhatom, amit elképzelek, hogyan fog végül megvalósulni. Néha nem lesz olyan jól sikerült, máskor pedig - mint most - még annál is jobban szeretjük az elkészült tárgyat, mint ahogy azt előre elképzeltem. És talán a legfontosabbal kellett volna kezdenem - a két kicsi olyan őszinte elragadtatottsággal vette kézbe az eredményt, hogy most így hirtelen nem is tudom, mikor kaptak olyan ajándékot, ami ennyire tetszett volna nekik...

Ott kezdem, hogy nálunk naponta 3-4 liter tej elfogy, mindannyian nagyon szeretjük, csak úgy magában, kávéalapnak, kakaónak, főzős-sütős alapanyagnak - így aztán rengeteg tejesdobozt dobunk ki. És sajnos az ilyen dobozok a közhiedelemmel ellentétben nem gyűjthetők szelektíven, hiszen közel sem csak papírból vannak - a legtöbb tejesdobozon fel is tüntetik, hogy nem szabad szelektív gyűjtőbe dobni.
Szóval, egy ideje gondolkodom már azon, hogyan lehetne a tejesdobozokat valahogyan újrahasznosítani, legalább néhány darabot, azzal is jobb lenne a lelkiismeretem. Egy nap, amikor újfent a dobozokat hajtogattam a szemetesbe, eszembe jutott, hogy ezzel a jó kis hasábformával azért lehetne kezdeni valamit... és a következő pillanatban meg is volt az ötlet, és kitűztem magam elé az újabb célt:  kastély formájú írószertartót készítek az öt kidobásra váró tejesdobozból. :-)

Túl sok alapanyag ehhez a munkához sem kellett, csak a szokásosak: fehér alapozófesték, rózsaszín akrilfesték, fekete alkoholos filc, néhány szép mintás papír, sniccer, papír- és pillanatragasztó.


Először is levágtam a tejesdobozok tetejét: egyet jó magasra hagytam, kettőt közepesre, kettőt pedig aránylag alacsonyra vágtam, és a dobozokat pillanatragasztóval egymáshoz rögzítettem.




Jöhetett a szokásos festős forduló: a dobozkomplexumot két rétegben lefestettem fehér alapozófestékkel, aztán egy rétegben rózsaszín akrilfestékkel, és egy éjszakát hagytam száradni az egészet.




Másnap sniccerrel óvatosan előkarcoltam az ablakok formáját, aztán óvatosan bevágtam a karc mentén a dobozkartont. Nem baj, ha nem egyenletes a vágás, mert itt kap szerepet a fekete alkoholos filc: ha készen vannak az ablakkivágások, a filccel rajzoljuk szépen körbe az ablakokat, és kicsit cifrázzuk ki a kereteket - máris nem is fog látszani semmi az esetleges vágási hibákból.




A mintás papírokból függönyformákat vágtam ki, a fekete alkoholos filccel rájuk rajzoltam az elkötőzsinórokat, aztán az ablakok belsejébe ragasztottam őket. A közepes méretű dobozok felső részére az egyik mintás papírból két-két kis ablakot kivágtam, a fekete filccel körberajzoltam, és felragasztottam.




Barna papírból virágcserepeket vágtam ki, zöld mintás papírból pedig kis bokrokat - ezeket is felragasztottam a falak elejére. 




Végül pedig zöld csíkos kartonból kivágtam a kunkorodó tetőket, és a falak tetejére ragasztottam őket.





És ezzel el is készült. Feltöltöttem mindenféle írószerekkel, tollakkal, filcekkel, hurkapálcákkal - és az igazság az, hogy a kicsik azonnal ki is pakolták belőle őket, mondván: "később visszapakolunk bele mindent, de most játszunk vele egy kicsit!", úgyhogy a kastély hamarosan egy Playmobil királylány otthona lett. Bár tény és való, ezzel sem volt semmi gond :-)

23 megjegyzés:

  1. Nagyon cuki lett, nem is csodálom, hogy a kis lurkóid rögtön játszani akartak vele! És az sem lep meg, hogy ez az egyik legkedvesebb munkád! Olyan kis finom, szívet melengető!

    VálaszTörlés
  2. Amíg készítettem, én is gyerek lehettem egy kicsit... ez a legjobb az egész alkotós dologban.

    VálaszTörlés
  3. Kedves Levelndulalány!
    A legjobb a postjaidban, hogy nagyonb beindítja az ember amúgy szunnyadó fantáziáját. Én pl. most, hogy megláttam ezt a kis munkádat, elképzeltem, hogy milyen emeletes garázst fogok építeni a fiaimnak. Ők az ilyesmiért jobban lelkesednek, de lehet, hogy ez a kis várkastély is bejönne nekik.
    Köszönöm!
    Margaretta

    VálaszTörlés
  4. Szia, Margaretta! Képzeld, az emeletes garázs nekem is napirenden van a tervek között egy ideje, csak az több időt igényel, de ha meglesz, mindenképpen megmutatom. Igen, ez a kastély kimondottan lányos, de az igaz, hogy simán meg lehetne csinálni lovagos-királyfisra is :-) Köszönöm szépen a kedvességedet!

    VálaszTörlés
  5. Szia! Visszajöttem még egy kicsit kószálni.. :) Nekünk meg üdítős dobozból van az írószertartó, négy összeragasztva házikó formájúra, de a dekorálását eddig húztam-halasztottam. Ez a postod most új löketet adott. Nagyon csinos kastélyt készítettél. :D

    Amúgy a tetrapak csomagok gyűjthetők szelektíven, bár komplikált az újrahasznosításuk, azért megoldják: http://www.szelektiv.hu/hir.170.az_italos_karton_tetra-pak_doboz_felepitese

    http://www.szelektiv.hu/hir.463.hova_dobjam_az_italoskarton_dobozt

    VálaszTörlés
  6. ha aktív bolti tejfogyasztók lennénk, akkor meg is csinálnám, és akár nagyüzemben is, mivel 2-2 és igazándiból még 1-1 ismerős gyerkőcnek is jól jönne :)

    VálaszTörlés
  7. Lehet üdítősből is, bár az meg nálunk nem fogy :-) Házi tejet isztok? Akkor nagyon szerencsés helyen lakhattok....

    VálaszTörlés
  8. Olyan jó kis ötleteid vannak, hogy szeretnék egy kis segítséget kérni tőled. Február környékén a fiam csoportjában "Világ gyermekei" projekt lesz.Van pár ötletem, hogy mivel tudnám segíteni az óvónéniket, de ha lenne valami jó kis ötleted újrahasznosított anyagokból az nagyon megköszönném.Én arra gondoltam, hogy készítek egy földgömböt és arra a különböző népek gyermekeit megcsinálnám papírból és ezt fel tudnák tűzni a térképre.

    VálaszTörlés
  9. Kriszti, megírnád esetleg mailben, hogy milyen jellegű ötletekre gondolnál a projekt kapcsán? Eszközök, játékok, jelmezek?

    VálaszTörlés
  10. Bármilyen ötlet érdekelne, ha tudnál esetleg olyat, amit a gyerekek saját maguk is elkészíthetnek. A farsanggal egybekötve lesz, így fűszoknyás bennszülötteket csinálnak majd a gyerekekből.E-mailt sajnos nem tudok küldeni, nem találom sehol. De ide írhatsz esetleg: szantaik@citromail.hu

    VálaszTörlés
  11. Jaj de jó dolgok vannak nálad! Örülök, hogy idetaláltam! Jövök máskor is ötletekért!

    VálaszTörlés
  12. Tipitá, örülni fogok neked, jó érzés, hogy így látod :-)

    VálaszTörlés
  13. A gyógyszeres, vagy vitaminos dobozokat összetűzőgépezem, és így a fiókomban olyan szép rendet tudok tartani a sok kis kütyümütyü - radír, cellux... stb között.

    VálaszTörlés
  14. Megint egy nagyon jó ötlet! Nekem is a garázs jutott eszembe, mert az még nincs a rengeteg autónak! Nem tudom, azóta elkészült-e nálad, de most ötletelek! Köszi!

    VálaszTörlés
  15. Kedves Levendulalány!

    Újra olvasva a bejegyzést, az jutott eszembe, hogy ha ugyanígy elkészítem kicsit téli hangulatban (fehér falak, fák helyett hóember, szánkó, hópelyhek...)és a belsejébe bébiételes üvegbe teamécsest teszek akkor egy remek hangulatú lakásdekorációt készíthetek.
    Köszi az inspirációért!
    Nerzsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha elkészíted, mindenképpen küldj róla képet, nagyon jól hangzik!

      Törlés
  16. Szia, nemrég találtam rá a blogodra...és én is függő lettem! Szuperek az ötleteid, és 3 gyerek anyukájaként azt is nagyon szeretem, hogy sok közülük a gyerekek bevonásával készíthető el.
    Meg szeretnélek kérdezni, hogy van-e esetleg valami jó kis szülinapi dekorációs ötleted első szülinapos kisfiúnak? A bolti díszek nem nagyon tetszenek, de szeretnék valami hangulatos "bulit" a legkisebbiknek.
    Előre is köszönöm,
    Tima

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Ezeket szerintem érdemes megnézni. Itt péládul szalvétából készítettem dekorációt, ez nálatok is jó lehet, persze fiús mintával:
      http://kiflieslevendula.blogspot.hu/2012/02/dekoracio-gyerekzsurra-szalvetabol.html
      Aztán egy girland: http://kiflieslevendula.blogspot.hu/2012/02/girland-szivecskekbol.html
      Itt pedig egy thomasos szülinap leírása, szerintem ebből is érdemes meríteni :-)
      http://kiflieslevendula.blogspot.hu/2012/05/thomas-szulinap.html

      Törlés
  17. Nem is tudom mar hanyadik munkadat nezem igy az ejszakaba lépvén, de mind annyira aranyos es kreativ, fantasztikus vagy ! Pinterest-en sok munkadat lattam visszakoszonni! Nem is tudom hogy van ennyi energiad es turelmed mindenhez, lelegzetelallito, inspiralo!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen, nagyon-nagyon jó érzés, hogy így látod!

      Törlés
  18. Kedves Levendulalány!

    Ha nem gond a reklám miatt, megírnád, h milyen pillanatragasztóval dolgozol?
    Bármelyik márkát próbáltam, ócska volt. Egyébkét nagyon inspiráló dolgaid vannak. Nagyon örülök, h rád találtam:)) további jó munkát kívánok!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, Mónika! Én egy konkrét típusra esküszöm, úgyhogy meg is írom: szerintem a Loctyte Gel a legeslegjobb. Egy csepp elég belőle, és szinte azonnal ragaszt, csak ezt használom :-) Köszönöm szépen a kedvességedet!

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...